اجزای CPU چیست؟

۴ بازديد
پردازنده قلب و/یا مغز یک کامپیوتر و سرور است. دستورالعمل هایی را که به آن ارائه شده است را اجرا می کند. کار اصلی آن انجام عملیات حسابی و منطقی و هماهنگ کردن دستورالعمل ها با هم است. CPU سرور یکی از تجهیزات اصلی سرور در هر سازمانی می باشد که باید برای انتخاب آن حساسیت به خرج داد.
گفتنی‌ست پردازنده ‌های مقیاس ‌پذیر نسل سوم اینتل در سرورهای hp نسل G10 plus مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات کامل در مورد پردازنده ‌های مقیاس ‌پذیر نسل سوم اینتل به لینک  https://dap.co.ir/blog/articles/P2723-third-generation-intel-xeon-processors.html مراجعه کنید.
در ادامه به بررسی بخش‌های اصلی یک CPU می پردازیم:
دو جزء اصلی یک پردازنده
  • واحد کنترل — CU
  • واحد حساب و منطق — ALU
واحد کنترل — CU
واحد کنترل CU بخشی از CPU است که به هماهنگ سازی اجرای دستورالعمل ها کمک می کند. در واقع این واحد از سی پی یو می گوید چه باید کرد. طبق دستورالعمل، به فعال کردن سیم‌های اتصال CPU به بخش‌های مختلف رایانه یا سرور از جمله ALU کمک می‌کند. واحد کنترل اولین جزء CPU است که دستورالعمل پردازش را دریافت می کند.
دو نوع واحد کنترل وجود دارد:
  1. واحدهای کنترل سیم کشی شده
  2. واحدهای کنترل ریز برنامه ریزی شده
واحدهای کنترل سیمی سخت‌افزاری هستند و به تغییر در سخت‌افزار نیاز دارند تا کارکرد آن را تغییر دهند، در مقابل جایی که به‌عنوان واحد کنترل ریزبرنامه‌ریزی شده می‌توان برای تغییر رفتار آن برنامه‌ریزی کرد. CU سخت سیمی در دستورات پردازش سریعتر است در حالی که واحد کنترل ریز برنامه ریزی شده انعطاف پذیرتر است.
واحد حساب و منطقی — ALU
واحد حساب و منطق ALU همانطور که از نام پیداست تمام محاسبات حسابی و منطقی را انجام می دهد. ALU عملیاتی مانند جمع وتفریق را انجام می دهد. ALU شامل مدارهای منطقی یا گیت های منطقی است که این عملیات را انجام می دهد. اکثر گیت های منطقی دو ورودی می گیرند و یک خروجی تولید می کنند.
همانطور که گفته شد پردازنده به عنوان جزء اصلی سرور شناخته می شود و عملیات پردازش را انجام می دهد. شما می توانید برای خرید تجهیزات سرور از جمله مادربرد سرور اینجا کلیک کنید. 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.